Metsäliiga 2014 - Keskustelua miten se voisi olla parempi kuin aikaisempi vuosi.

Arto Piirainen
Arto Piirainen
@arto-piirainen
11 vuotta sitten
355 viestiä

Nyt kun kausi 2013 on vielä kaikkien muistissa niin olisi varmaan hyvä keskustella miten saataisiin kaudesta 2014 entistä parempi ja mukavampi jokaista kohtaan.

Sarjan kilpailu henkisyydestä on ollut puhetta ja jotkut ei siitä niin hirveästi pidä. Porukka on jakautunut kahteen niin että osa haluaa kilpailla ja osa vaan höntsätä puoli tosissaan kilpailu mielessä. Puhuttu on sarjan jakamisesta kahteen olisikko siinnä mitään järkeä ?

Pisteytys herättää keskustelua siitä miten saataisiin pisteiden jakamisen avulla potkittua joukkueita liikkuvampaan peliin.

Mitä muuta säännöissä pitäisi muuttaa jotta pelaaminen olisi kaikille mielekästä ? 


viimeisin viesti: @arto-piirainen: 29/12/16 23:38:30
Kimmo Kainulainen
Kimmo Kainulainen
@kimmo-kainulainen
11 vuotta sitten
2,379 viestiä

Pitkin vuotta kuultujen kommenttien perusteella kiinnostuneita joukkueita voisi olla pitkin toistakymmentä, joten tuommoisen määrän toteutuessa jakaminen kahteen voisi hyvinkin toimia, olisi toisen tason nimenä sitten 1. divisioona tai mikä lie.

Pelithän voisi järjestää SPBL:n malliin kaksipäiväisinä tai vaihtoehtoisesti - jos koko viikonlopun tapahtuman järjestäminen käy jossain turhan raskaaksi - jakaa eri tasojen tapahtumia useammille paikkakunnille. Sarjoissa ei toki välttämättä tarvitse olla juuri saman verran osakilpailujakaan.

Lisäksi on ehdoteltu sellaista vaihtoehtoa, jossa sarjaa pelattaisiin ns. alueellisena, jolloin kiinnostuneiden joukkueiden määrä todennäköisesti edelleen kasvaisi, jos kaikki "omaan" lohkoon kuulavat tapahtumat olisivat lähialueella.




--
Paintball.fi
Päijät-Hämeen Paintball ry
Stefan Nyström
Stefan Nyström
@stefan-nystrom
11 vuotta sitten
16 viestiä

1) Metsäliigan monipuolisuus on yksi sen vahvuuksia, erilaisia kenttiä ja joukkueita. En oikein innostu siitä että tulisi jauhettua samoja 4-5 tiimiä vastaan päätyjä vaihdellen. Se on jo liian kilpailuhenkistä :-D

2) Pisteytyksen suhteen että vain voitot lasketaan ja ED pisteillä hoidetaan tasatilanteet. Sarjataulukossa voitaisiin skaalaa hiukan leventää yläpäässä jolloin palkintopallisijoista tienaisi hiukan enemmän. Joku 15-13-11-9-8-7-6-5-4-3 pisteytys taijotainsinnepäin.

3) Noita kenttiä voisi vähän viilata ettei siellä ole sisäänpäin olevia lenkkejä tai deadbox yms virityksiä kentän sisäpuolella. Samoin noi lippupisteet voisi merkata myös nauhoilla hiukka korkeammalta. Pari kertaa tuli etsittyä sitä levyä kiireessä.

Nämä nyt tulivat ensiksi mieleen..

Jesper Raevaara
Jesper Raevaara
@jesper-raevaara
11 vuotta sitten
454 viestiä

Mun mielestäni oli erittäin kivaa ja tulen myös ensi vuonna, vaikka mitään ei muutettaisikaan.

Jos mahdollista, niin kannatan yksipäiväistä tapahtumaa. Osa paintballtapahtumiin osallistumista on tavata muita lajin harrastajia. Aina jos pilkotaan pienempiin päiviin, niin tämä vähenee.

Usea pelipaikka oli tällä kaudella sellainen, missä olisi voitu pelata useammalla kentällä samaan aikaan. Toki pysäköinti ja varmaan myös tuomarointi tuottaisi tällöin lisähaastetta. Mitä enemmän saadaan porukkaa samaan aikaan samaan paikkaan, niin mielestäni parempi.

Arto Piirainen
Arto Piirainen
@arto-piirainen
11 vuotta sitten
355 viestiä

Olen kyllä Jesperin kanssa samaa mieltä tuosta että mitä enempi jengiä yhdessä paikassa sen parempi. Muutenkin lajin harrastaja hieman "piileksii" omissa nurkissaan :)

 

Kentät on sellaisia mihin järjestäjien pitäisi kiinnittää huomiota. Tänä vuonna oli ikävä tuo Jalasjärvellä ollut "mutka" kentässä samoin Paimion ulkoneva Deadbox oli oikeastaan aika turha. Muualla ei tainnut muodon puolesta olla isompia ongelmia. Ainahan rajojen ja lippuasemien merkkaaminen voisi olla parempaa mutta ihan perus OK tilanne oli tänä vuonna.

Marko Kangas
Marko Kangas
@marko-kangas
11 vuotta sitten
10 viestiä
Tälleen ensikertalaisen silmin kateltuna ja koettuna tuo pisteytys systeemi oli ihan hyvä. Koska näin ainakin itse koen että on se toisen joukkueen eliminointikin omalla tavallaan voittamista ja siksi myös yhden pisteen arvoista. Tokihan se liputus on pelin ajatus ei siinä ja siitä enemmän pisteitäkin sai. esimerkkinä vaikka kun tuolla joku viikonlopun vitsinä vertasi tätä kamppailulajiin, niin melko harva ottelija lähtee tunnettua tyrmääjää vastaan tyrmäystä hakemaan vaan kyllä se yritetään aikaan saada ja tekniikka pisteet ratkaisee. Eli jos tietää että siellä on tarkat ja kovaa päälle tulevat pelaajat toisessa päädyssä niin turha niitä vastaan on kilpaa juosta vaan koittaa saada oma peli siihen malliin että se vasta puoli pysähtyy seinään. toinen mikä mun mielestä puhuu tämän pisteytyksen puolesta on se että koko kausi pysyi kohtuullisen tiukkana joukkueiden eroista huolimatta ja viimeisessä erässä mahdollisuuksia voittoon oli useammallakin. Miten on ollut aiempina vuosina ja eikö tämä ole ajatus että saataisi porukkaa yrittämään enemmän? Mikä taas tulee mahdollisiin uusiin joukkueisiin niin uskoisi niilläkin olevan mielekkäämpää pelata tällä systeemillä kun voiton mahdollisuus ei kaadu heti ensimmäiseen kompuroituun päivään?

Ja kuten alussa totesin niin ensikertalaisen mietteittä koska vanhoista systeemeistä ole niin minkään moista havaintoa. :)
Kimmo Kainulainen
Kimmo Kainulainen
@kimmo-kainulainen
11 vuotta sitten
2,379 viestiä

Tuossa on kyllä hyviä pointteja, vain liputuksesta palkitseminen tavallaan rankaisee uudempia joukkueita.

Mestaruudet ovat vuoden 2010 sarjan ns. rebootin jälkeen ratkenneet joka vuosi viimeisessä turnauksessa.

Onkos tuommoista vain liputuksesta pisteitä-mallista pisteytystä käytössä jossain sarjassa? Sieltähän sitä voisi kuulostella miten se käytännössä toimii.




--
Paintball.fi
Päijät-Hämeen Paintball ry
Stefan Nyström
Stefan Nyström
@stefan-nystrom
11 vuotta sitten
16 viestiä

Tai toisinpäin, annetaanko missään sarjassa pisteitä bodycount voitosta? Yleensä peli on tasuri jos lippu ei ole liikkunut tai summeri soinut riippumatta siitä montako pelaajaa kentällä on jäljellä. Ja se on mielestäni ainoa järkevä tapa eikä rankaise kumpaankaan joukkuetta oli pelityyli mikä tahansa. Tämä on myös 20+ vuotisen kisapeintin evoluution tulos.

NPPL:ssä näkyy olevan vielä käytössä vanhan koulukunnan 0-100 pistesysteemi. Voisihan tuotakin soveltaa metsäliigaan: +3p eliminaatio, +1p puhdas ja liputus 40p, eli maxit 60p. Noin tuo olisi jossain jossain määrin linjassa vanhoihin pistesysteemeihin. Tämäkin olisi paljon parempi systeemi kuin mitä oli tänä vuonna.

Arto Piirainen
Arto Piirainen
@arto-piirainen
11 vuotta sitten
355 viestiä

Jos siirryttäisiin vain liputuksesta saatuun voittoon niin siinnä on nuo omat ongelmat.

- Jos annetaan voitosta 3 pistettä niin silloin nimen omaan tiimien väliset piste erot kasvaa rajusti ja tilanne suosii oikeasti agressiivisesti pelaavia liputusta hakevia joukkueita. Samalla kun kasvaa se "hyökkäämisen" motivointi niin se puolustaminen on myös yksi taktiikoista mutta siihen ei parane jäädä sitten istumaan kun on saatu heikennettyä hyökkääjää. ( esimerkiksi voisi nostaa ISO-K ja Leksin tapa pelata eli pakittaa takakautta jollekin laidalle lopussa antamaan lisä puskua esim 3 pelaajan voimin)

- Jos annetaan voitosta vain voitosta 1 piste niin se taas kannustaa istumaan ja hakemaan ED luvulla niitä eroja koska varsinaisten pisteiden eroja ei samalla tavalla synny.

Olen Stefun kanssa samaa mieltä tuosta sijoitusten pisteytyksestä eli eron pitäisi olla enemmän kuin 1 piste jotta sijoitukset ratkaisisi enemmän. Kellään ei olisi varaa kyntää välissä. Malleja on useampia miten sen voi toteuttaa.

- Annetaan pisteet 2 pisteen eroilla. Esim voitosta 20 toinen sija 18 kolmas 16.

- Annetaan pisteet osittain progressiivisesti esim voitosta 20 kakkoselle 17 kolmoselle 15 nelosesta alas päin pisteen välein.

- Tai Mille/PSP/BSCup malli jossa jaossa on aina jokin määrä pisteitä ja ptti jaetaan joukkueiden kesken. esim 100 pistettä ja tämä jakaantuu sitten voitto /häviö suhteen mukaan.

 

Itse pitäisin ehkä tuosta 2 pisteen mallista eniten. Ihan sen takia että sillä olisi merkitystä oletko pykälän edellä vai jäljessä.

Mutta tärkeimpänä pitäisin joka tapauksena sitä että pelaajat olisivat motivoituneet hakemaan sitä liputusta ja sen tuomaa selvää etua. Voidaan taas verrata sitten vaikka pesäpalloon että siinnä pyritään saamaan se juoksu aikaiseksi eikä kolmospesälle pääsystä palkita. Piste eliminaatiolla palkitsemista voisi verrata siihen että pesäpallossa saisi ekstraa siitä että pääsee pesälle vaikka ei kotiin asti selviäisikkään :)

Tuohon nyrkkeily vertaukseen sellainen humoristinen vertaus että voittoa sielläkin haetaan ja mielellään tyrmäyksellä, koska se on varmempi tapa. Taas sielläkin on olemassa sarjat joissa ei saa tyrmätä, niin pitäskö perustaa metsäliigan alempi taso jossa ei saa liputtaa :D

Jani Leskinen
Jani Leskinen
@jani-leskinen
11 vuotta sitten
402 viestiä
Minusta sarjapisteet toimivat hyvin jos erot olisivat isommat saattaisi kausi selvitä turhan aikaisin. Historiassa näin on käynyt formuloissa ja SPBL:n sarjoissa.

Pelisysteemistä:

12 joukkuetta saataisiin mukaan seuraavastikin:

Kaksi 6 joukkueen alkulohkoa

Lohkojen kaksi parasta finaalisarjaan, lohkojen 3.ja4. B-loppusarjaan ja 5.ja6. C-sarjaan

Näin alkulohkon jälkeen (5 peliä) tulisi kolme peliä jatkosarjassa enemmän oman tasoisia joukkueita vastaan.
Motivoisiko?
Tulisiko viimeistään atkosarjassa yritteliäämpiä pelejä?

Kokonaispelimäärä 48 päivässä (nyt oli 45), päivän kulkua nopsemmaksi muutamalla lisädumalla jolloin olisi lounas-/taukokierto eikä pelit pysäyttävää taukoa?
Tuure Vehkamäki
Tuure Vehkamäki
@tuure-vehkamaki
11 vuotta sitten
23 viestiä

Tässä jotakin aiheesta ja/tai vierestä.

Porissa olisi muuten ensi Metsäliigakaudelle tarjolla kaksi tasapuolista, niin alustan kuin suojiston suhteen, symmetristä kenttää. Kaupunkikenttä on kooltaan 90 x 60 m, höylätty hiekka-alustainen, 7 + 5 katua, 4 kaupunginosaa yhteensä 24 kuistillista katollista minitaloa katurekvisiittoineen. Kommunikointia helpottavat eriväriset kaupunginosat sekä talojen numerointi. Puistokenttä on 90 x 65 metrinen, nurmi-sammalalustainen, puusto harvaa ja alaoksatonta, alue sisältäen kaikenlaista keinotekoista/rakennettua suojaa teemalla Speedball. Tuomarointi olisi molemmissa helpompaa kentän koon ja näkyvyyden ansiosta, joten pelaaminen molemmilla samanaikaisesti olisi mahdollista. Lisätietoja kentistä ässän etusivun isosta bannerista.

Itse kun Ässän kenttiä olen nyt toistakymmentä suunnitellut ja rakennellut, niin olen aina kiinnittänyt huomiota kentän pelattavuuteen eli miten hyökkäyspeli saadaan helpommaksi ja puolustuspelaaminen hankalaksi. Esim. suojien koot, muodot, asemointi/suunta, etäisyydet jne. pääosin aina hyökkääjälle eduksi. Vuokra-/elämyspeleissäkin on tärkeää, että tavispelaajat eli valtaosa pelaajista kykenevät liikkumaan kentällä – osallistumaan - pelaamaan aktiivisesti - onnistumaan eikä vain kuluttamaan pallorahojaan takakentältä puolustaen ja kuuntelemaan aktiivisten kuittailua. On erinomaista jos itse kenttä "automaattisesti" ohjaa pelaajan ja koko ryhmän pelaamista aktiiviseen suuntaan. Tähän kun lisätään fiksut ja mielenkiintoiset pelimuodot, jotka entisestään motivoivat liikkumiseen, on kaikilla todella hauskaa! Esimerkiksi päätyjen lisäksi puolenvälin paikkeilla olevat valloitettavat kohteet, jotka saa haltuun päätykosketusta helpommin joskin hivenen vähemmillä pisteillä. Oman päädyn puolustaminen liikkumatta on helppoa, mutta puolenvälin ei ja jos puolenvälin kohteita olisi molemmissa laidoissa niin silloin parempi joukkue todennäköisesti ehtisi voittamaan ellei huonompi sitten innostuisi hyökkäämään.

Mitä tulee kisapelaamiseen niin kisoissa vastustaja halutaan voittaa, koska harva kun haluaa hävitä. Ja jos halutaan enemmän joukkueita ja ratkaisuja tasoeroihin, niin kaksi sarjatasoa auttaa asiaa. Eri vaihtoehtoja tarvitaan, kun pelaajat ottavat joko tosissaan muttei vakavasti tai jollakin kolmella muulla tavalla, näiden tekijöiden yhdistelmällä.

Porilaisetkin voisivat lähteä Metsäliigaan mukaan niin kenttäisäntänä kuin pelaajina jahka vanha M.U.L.E. saadaan herätettyä, nyt aika on mennyt tuohon hemmetin kisapainttiin.

Tervetuloa Poriin 2014!

Tuure Vehkamäki
M.U.L.E. Pori
050-5787877

Arto Piirainen
Arto Piirainen
@arto-piirainen
11 vuotta sitten
355 viestiä

Juicen malli on eittämättä hyvä. Se myös tasaa hieman tuota eritasoisten ryhmien keskenään pelaamista. 

Taas tuohon Juicen malliin jos liitetään hieman Teron ehdottamaa PSP:n challenger lohko meininkiä niin että alku sarjan lohko katkaistaan aina sarjataulukon puolivälistä. Tällöin ainakin sarjataulukossa olisi vaihtelua ja se pärjäisi parhaiten kuka suorittaa tasaisimmin :) 

Jos alkusarjassa putoaa 6 kärjestä 4 pois palkintosijoilta niin se on toisaalta myös kova mutta ainakin minusta houkutteleva ajatus.  

Alkusarjan jälkeen siis lohkojen 2 parasta kamppailee loppusarjan sijoista

A:ssa 1-4

B:ssä 5-8

C:ssä 9-12

Ehkä tyly mutta sanoisin että mielenkiintoinen ajatus :) 

Tällä mallilla sarjataulukossa sijaa 7-12 pitävistä joukkueista olisi joku aina sijalla 3. ja siten näkisin sen motivoivan juurikin niitä joukkueita jotka ovat olleet tavallisesti sijoilla 5-10 Kun taas sijoilla 1-6 olevat joukkueet joutuisivat panostamaan siihen pelaamiseen ja siten saataisiin ehkä se kilpailullisuus ja hauskanpito kohtaamaan parhaiten.

Tommi Tamminen
Tommi Tamminen
@tommi-tamminen
11 vuotta sitten
5 viestiä

sarja oli nautinnollinen pelaa koko kauden koska ei missään tullu sellanen olo et ois ollu ihan kynnysmattona. erityisesti tykkäsin että tuomarilinja pysyi koko kauden yhtä tiukkana eikä sitä tarvinnut ihmetellä. ainoo mitä muuttaisin niin sen minuutti huudon mistä jotku on puhunu ni vois ottaa takaisin. ajatellen uusiakin pelaajia joilla häviää ajantaju ku peli alkaa ni tajuais myös että jotain pitää nyt tehdä :) itse ainakin huomasin monta kertaa et just ku rupes miettii et nyt vois koittaa jotain ni huudettiinki jo aika :D itse tykkäsin tuosta pisteytys tyylistä mut jos jotain harmittaa niin eikö liputuksesta vois saada enemmän pisteitä niin sen merkitys kasvaisi edelleen? ja kyl toi sen verran hauskaa oli et ens kaudelle tuun mukaa kuhan nyt ei liian vakavamieliseks kisaamiseks mee vaa pysyy rentona sekoiluna niinku kuuluukin ;)

Jesper Raevaara
Jesper Raevaara
@jesper-raevaara
11 vuotta sitten
454 viestiä

Täytyy muistaa kaksi eri asiaa. Yksittäisestä pelistä saatavat pisteet, jotka määrittelevät päivän voiton ja turnauksen sijoituksesta saatavat pisteet.


Jos yksittäisestä liputuksesta saisi enemmän pisteitä, pistäisi se joukkueet yrittämään liputusta enemmän. Eli oletuksena saataisi agressiivisempia ja aktiivisempia pelejä. Tasapeleillä ei olisi enää mahdollista pärjätä hyvin. Nyt pisteytys oli sellainen että muutamalla voitolla ja muutamalla tasapelillä oli mahdollisuus päästä miltei pronssi sijoille.


Koska turnauksen voitosta ei saanut merkittävästi enempää pisteitä kuin seuraavasta sijasta, niin pisteet pysyi kauden aikana tasaisina.


Marko Kangas sanoi:

Tälleen ensikertalaisen silmin kateltuna ja koettuna tuo pisteytys systeemi oli ihan hyvä. Koska näin ainakin itse koen että on se toisen joukkueen eliminointikin omalla tavallaan voittamista ja siksi myös yhden pisteen arvoista. Tokihan se liputus on pelin ajatus ei siinä ja siitä enemmän pisteitäkin sai. esimerkkinä vaikka kun tuolla joku viikonlopun vitsinä vertasi tätä kamppailulajiin, niin melko harva ottelija lähtee tunnettua tyrmääjää vastaan tyrmäystä hakemaan vaan kyllä se yritetään aikaan saada ja tekniikka pisteet ratkaisee. Eli jos tietää että siellä on tarkat ja kovaa päälle tulevat pelaajat toisessa päädyssä niin turha niitä vastaan on kilpaa juosta vaan koittaa saada oma peli siihen malliin että se vasta puoli pysähtyy seinään. toinen mikä mun mielestä puhuu tämän pisteytyksen puolesta on se että koko kausi pysyi kohtuullisen tiukkana joukkueiden eroista huolimatta ja viimeisessä erässä mahdollisuuksia voittoon oli useammallakin. Miten on ollut aiempina vuosina ja eikö tämä ole ajatus että saataisi porukkaa yrittämään enemmän? Mikä taas tulee mahdollisiin uusiin joukkueisiin niin uskoisi niilläkin olevan mielekkäämpää pelata tällä systeemillä kun voiton mahdollisuus ei kaadu heti ensimmäiseen kompuroituun päivään?

Ja kuten alussa totesin niin ensikertalaisen mietteittä koska vanhoista systeemeistä ole niin minkään moista havaintoa. :)


Stefan Nyström
Stefan Nyström
@stefan-nystrom
11 vuotta sitten
16 viestiä

Juicen ehdotus on kyllä hyvä ja voipi hyvin olla että tuon 12 joukkuetta saisi helpostikin kasaan ensi kaudeksi.

Jesper Raevaara
Jesper Raevaara
@jesper-raevaara
11 vuotta sitten
454 viestiä

Etenkin metsäpeleissä pelikellolla on iso merkitys. Kun ottaa oman kellon mukaan tai hankkii sellaisen mutkan mistä kello löytyy (esim. monet Eclipsen pyssyt), niin pystyy paremmin seuraaman ajankulua. Etenkin Urhon ja Iso-K:n huomasi peleissä seuraavan kelloa aika tarkkaan. Tämä ehkä myös vaikutti siihen että näillä joukkueilla oli liputuksia muita enemmän.

Tommi Tamminen sanoi:

sarja oli nautinnollinen pelaa koko kauden koska ei missään tullu sellanen olo et ois ollu ihan kynnysmattona. erityisesti tykkäsin että tuomarilinja pysyi koko kauden yhtä tiukkana eikä sitä tarvinnut ihmetellä. ainoo mitä muuttaisin niin sen minuutti huudon mistä jotku on puhunu ni vois ottaa takaisin. ajatellen uusiakin pelaajia joilla häviää ajantaju ku peli alkaa ni tajuais myös että jotain pitää nyt tehdä :) itse ainakin huomasin monta kertaa et just ku rupes miettii et nyt vois koittaa jotain ni huudettiinki jo aika :D itse tykkäsin tuosta pisteytys tyylistä mut jos jotain harmittaa niin eikö liputuksesta vois saada enemmän pisteitä niin sen merkitys kasvaisi edelleen? ja kyl toi sen verran hauskaa oli et ens kaudelle tuun mukaa kuhan nyt ei liian vakavamieliseks kisaamiseks mee vaa pysyy rentona sekoiluna niinku kuuluukin ;)



Tommi Tamminen
Tommi Tamminen
@tommi-tamminen
11 vuotta sitten
5 viestiä

tiedän et se on vaihtoehto ottaa kello mukaa ja kyylää sitä mut hyvä et pysty keskittyy peliin täysillä ku siitäkin meinas putoo kärryiltä välillä :D mut siis toi miust saattais tuoda alottelevaanki joukkueeseen liikettä siin lopussa mut se onki vaan miun mielipide sen perusteella mitä oisin saattanut tehdä jos oisin tiennyt ajasta jotain. ja sen huomasin et miun taidoilla ei viel ainakaa voi keskittyy mihinkään muuhun kuin itse peliin koska yleensä putosin melkee heti jos keskittyminen herpaantu. nyt kun selvästi porukkaa harmittaa että jotku saattoi pärjää hyvin noil tasuri pisteillä niin eikö liputuksen arvoa vois nostaa sillä et siitä saiskin 4 tai 5 pistettä ni ei tasureilla pääsis korkeelle mut niillä kummiski ratkastais viimiset siotukset? muuten miust tää vuos oli loistava et sai pelaa kaikkia vastaan ni oikeesti huomas missä häviää kellekkin ja mitä pitää kehittää.

Jesper Toivola sanoi:

Etenkin metsäpeleissä pelikellolla on iso merkitys. Kun ottaa oman kellon mukaan tai hankkii sellaisen mutkan mistä kello löytyy (esim. monet Eclipsen pyssyt), niin pystyy paremmin seuraaman ajankulua. Etenkin Urhon ja Iso-K:n huomasi peleissä seuraavan kelloa aika tarkkaan. Tämä ehkä myös vaikutti siihen että näillä joukkueilla oli liputuksia muita enemmän.

Tommi Tamminen sanoi:

sarja oli nautinnollinen pelaa koko kauden koska ei missään tullu sellanen olo et ois ollu ihan kynnysmattona. erityisesti tykkäsin että tuomarilinja pysyi koko kauden yhtä tiukkana eikä sitä tarvinnut ihmetellä. ainoo mitä muuttaisin niin sen minuutti huudon mistä jotku on puhunu ni vois ottaa takaisin. ajatellen uusiakin pelaajia joilla häviää ajantaju ku peli alkaa ni tajuais myös että jotain pitää nyt tehdä :) itse ainakin huomasin monta kertaa et just ku rupes miettii et nyt vois koittaa jotain ni huudettiinki jo aika :D itse tykkäsin tuosta pisteytys tyylistä mut jos jotain harmittaa niin eikö liputuksesta vois saada enemmän pisteitä niin sen merkitys kasvaisi edelleen? ja kyl toi sen verran hauskaa oli et ens kaudelle tuun mukaa kuhan nyt ei liian vakavamieliseks kisaamiseks mee vaa pysyy rentona sekoiluna niinku kuuluukin ;)






Jerry Infante
Jerry Infante
@jerry-infante
11 vuotta sitten
3 viestiä
Juicen ehdotus on hyvää. Aikataulu lyhenne paljon. Agressiivinen pelaaminen ja peli tempo on vauhdikkaampi. Voito haluu kasvaa ennemmän. Mitäs kentän profilli onko pienempi kentää parempi esim. Heinolan,Nokian, Lappeenrantaan kentää on sopivaa kokko.
Marko Kangas
Marko Kangas
@marko-kangas
11 vuotta sitten
10 viestiä
Niin ja siis itsehän ajoin nimenomaan tätä takaa että pisteytys pysyisi nykyisellään. Onhan sekin totta että jo ensimmäisellä kierroksella oppi että mitkä joukkueet sieltä tulee ja kovaa päälle ja ainakin omalla kohdalla näitä vastaan koitin vain lukita omaa linjaani. Toki myös oppi paljon omista virheistä pitkin kautta että mitkä osa alueet vaatii kehitystä.

muutenhan koko kaudella oli erittäin hyvä fiilis paikanpäällä ja tuntui monellakin olevan perus viikonloppu pelit sillä erolla että täällä tuli näitä oikeasti "kovia" jätkiä vastaan.

Mutta noin muutoin aloittelija ystävällisenä tämän uskoisi toimivan näinkin. liputuksille lisää vaikka sen neljännen pisteen niin siinä erottuu että ketkä siellä pelaa lipusta ja ketkä harjoittelee,höntsäilee tai muuten vaan fiilistelee hyvistä peleistä, eikai tässä kuitenkaan pelata kuin maineesta ja kunniasta samanmielisten kesken vai jäikö se vaan multa huomaamatta se pääpalkinto matkalahjakortti koko joukkueelle? ;)
kim1
@kim1
11 vuotta sitten
59 viestiä
Rakkaus lajiin ja ilo pelata

Mielestäni on kivaa osallistua Metsäliigaan ja nähdä kavereita ja pelata niitä vastaan. Laji on just monipuolisesti haastava ja välillä joutuu ottaa luontokin huomioon ja varsinkin kovat kivet..! Tärkeätä on saada hyvät puitteet ja reilut säännöt ensi kaudelle niin että kaikki viihtyvät tasapuolisesti.

Aloitin kisapaintball 90-luvun puolessa välissä ja innostuin sen verran, että perustin omaa joukkuetta ja järjestin sekä turnauksia, että liigoja. Tavoitteeksi syntyi voittaa Suomen Mestaruuden mutta siirryimme pian metsästä kisakentille. Oli kiva palata metsään viime kaudella tavoittelemaan old school paintball SM-titteliä.

Siskoni osallistui silloin vielä metsässä 90-luvulla SM -liigajoukkueessani ja hän tuli tänä vuonna (2013) “Seinäjoelle” katsomaan Metsäliigan pelejä ja ihmeteltiin niitä siinä sitten ja jälkeenpäin..

 

Me muisteltiin menneitä; me oltiin silloin 90-luvulla tulokkaina altavastaajia ja idea oli nauttia peleistä, pitää hauskaa ja asenteemme oli lähteä jokaiseen peliin voittamaan! Joka ikiseen peliin juuri sillä asenteella!

Tämä on joukkuekamppailulaji missä pyritään voittoon.

Eli koitimme huomioida kaikki tekijät – omia, kentän ja vastustajan ja pelata niin, että voitamme vastustajan! Aivan samaa oliko joku top 3 vastassa vai jumbotiimi. Aina pelattiin voitosta. Teinityttö ja teinipoika meni kentälle haastamaan Suomen parhaita pelaajia.

..ja nyt kun tuli “nähtyä” - siskoni näki - Metsäliigan aikuisia miehiä ja että he eivät edes pelaa voitosta URHOa vastaan ja jopa myöntää sen! ; ) Arvaa mitä ajatuksia se herätti siskossani. Niinpä. “Onko tämä nykyinen Metsäliiga?”

En sano, ettei olisi tällaista asennetta liigassa 90-luvulla – toki oli. Oli oli! Ei vaan meidän joukkueessa. Ja myös parhaat joukkueet tavoittelivat kovalla työllä voittoa. Tässä onkin se ero. Mutta jokaisessa lajissa paras voittaja palkitaan. Ei paras häviäjä.

 

Kaikki tietää, että voittoa tavoitteleva joukkue on pakko hyökätä. Jos ei koe omia voittomahdollisuuksia kovin todennäköisenä niin kannattaa jäädä puolustamaan siinä toivossa, että kuittaa sen yhden pisteen. Nykyisellä systeemillä. Ja se on vain nyt niin, että näillä kentillä ja metsäpaintissa se on yllättävän helppoa kuittaa puolustusvoiton kun toisella on pakkohyökkäys edessä. Tällaisen pakkovoiton edessä joukkue tarvitsee usein olla järkyttävän YLIvoimainen, että heruu 3 pisteen voittoja - kun vastustaja pelaa puolustuspeliä. Joka ikinen joukkue tietää tämän.

Eli nyt on kyse jotenkin kahdesta eri lajista ja niitten sekoituksesta. Se on hyvin poikkeuksellista voittaa 5 vs. 5 kun toinen joukkue pelkästään puolustaa. Kaikki sotataidetta lukeneet tietää mikä kerroin tarvii onnistunutta hyökkäystä varten jos vastustajat ovat valmiit ja valmistuneet (eri asia on yllätyshyökkäykset mutta tässä lajissa ja 7 minuutin aikarajalla ne ei luonnistu).

Jos olemme paintball yhteisönä sitä mieltä, että tämä EI OLE joukkuekamppailulaji missä suositaan voittajia ja voittoja eli liputuksia - vaan pelataan ja taktikoidaan pistetaulukkoa pelkästään niin tämä kirjoitelma on yhtä hailee. Sitten jatketaan sekoilua. Itse ei kiinnosta lähteä tähän.

 

Nyt kun Seinäjoki rundi oli esillä tässä niin esitän samalla iso kiitos Iso K:lle, että saatiin ainakin YHDEN HYVÄN kunnon paintball pelin silloin. 7 minuuttia kunnon paintball peliä – ei huhhu..! Ei oikein kiinnosta järjestää yöpymisiä, matkoja ja sijoittaa viikonlopun 7 minuutin takia. Niin hauskaa se ei ollut..

Tämä on joukkuekamppailulaji 5-mano o 5-mano ja voittaja liputtaa. Ja siihen on 7 minuuttia aikaa. Siinä on pelin idea. Koko idea. Ei "kerätä pisteitä". Paras joukkuekamppailujoukkue on Suomen Mestaruus tittelin arvoinen. Piste.

Tätä ei nyt vaan pelata.

Joka ikinen kerta siitä asti kun aloitin paintball lajin tavoite on ollut keksiä miten voittaa yksittäinen vastustaja. Ihan kuin muissa kamppailulajeissa. Ihan kuin salibandissa, mikä on myös rakas laji.

 

Tämän johdosta reilussa urheilumeiningissä on hyvää ajaa säännöt ja pelitavat niin, että on reilu alusta harrastaa lajin niin kuin se oli tarkoitettu. Esim. kaikki kisakentällä tapahtuvat sarjat ajavat tätä etua. Miksei Metsäliigassa? Miksi säännöt suorastaan rankaisee vahvinta? Mikä säännellevä taho ylläpitää epäreilua järjestelmää? Toki, aate ja ajatus siitä mitä laji edustaa ratkaisee.

HYVÄ JUTTU, että avattiin tätä keskustelua! Loistavaa!!

Kimmo Kainulainen
Kimmo Kainulainen
@kimmo-kainulainen
11 vuotta sitten
2,379 viestiä

Ohos, taisi Seinäjoki käydä luonnon päälle enemmän kuin paikalla vaikuttikaan.




--
Paintball.fi
Päijät-Hämeen Paintball ry
Tommi Tamminen
Tommi Tamminen
@tommi-tamminen
11 vuotta sitten
5 viestiä

ei tähä uskalla näymmä kirjottaa mitää enää :D taidan vaa olla hiljaa ja kattoo millasii uudistuksii sääntöihin tulee ja sit kattoo meneekö se liian kireeks vai pysyykö sopivan kireenä mut hauskana ja alottelija ystävällisenä touhuna :)

Kimmo Tähkänen
Kimmo Tähkänen
@kimmo-tahkanen
11 vuotta sitten
81 viestiä
Kimi mikä niissä säännöissä rankaisee nimen omaan vahvinta?
Tuure Vehkamäki
Tuure Vehkamäki
@tuure-vehkamaki
11 vuotta sitten
23 viestiä

Korostan pelin aktivointikeinoja ja pelimuotoa pisteytyksineen.

Olen vetänyt lähes pari tuhatta vuokrapeliä ja mun mielestä Päätylippupelejä aktiivisempi pelimuoto on aina ollut Keskilippu. Kohteen ollessa aloituksessa lähempänä kuin vastustajan päädyssä, hyökkääminen helpottuu, siitä palkitaan ja pisteytyksen ansiosta puolustamalla ei saa yhtään pistettä. Mikäli voitto tai pisteet kiinnostavat, sekä Keskilippupelin säännöt että pisteytys saavat varmasti joukkueet pelaamaan aktiivisemmin. Funtsin asiaa hetken Metsäliigan näkökulmasta ja tässä ehdotus.

Säännöt

  • pelin tarkoitus on saada Keskilippu haltuun ja toimittaa se vastustajan lähtöpisteeseen
  • osuman saanut Keskilipun kantaja tai tuomari palauttaa viipymättä lipun takaisin kiinteään ja merkittyyn paikkaansa, jonka jälkeen uusi haltuunotto on mahdollista tehdä
  • lippuna toimii näkyvillä pysyvä, mutta ampumista ja liikkumista mahdollisimman vähän haittaava objekti (esim. kaulaan sidottava valkoinen huivi)

Pisteytys

  • keskilipun ensimmäinen haltuunotto ja hallussapito sovitun ajan (esim. 10-60 sekuntia tai peliaikaan saakka) 1 p
  • keskilipun hallussapito peliajan päättyessä 1 p
  • keskilipun vieminen vastustajan lähtöpisteeseen 3 p
  • maksimipisteet pelistä 3 p
  • alkusarjan tai lohkojen jälkeen tasapisteissä olevien joukkueiden sijoitus ratkaistaan: liputukset, ensimmäiset haltuunotot, haltuunotot yhteensä, keskinäinen peli, keskinäisen pelin lipun ensimmäinen haltuunotto (kaikki muut tulevat ennen keskinäistä peliä, koska tämä sääntö mahdollistaa voittamaan joukkueen jolle alkusarjassa/lohkopeleissä hävisi -> kannustaa liputuksiin ja haltuunottoihin eli hyökkäämään)

Lisäksi heitän esille tulleisiin ongelmiin/tavoitteisiin ratkaisumalleja.

Haaste 0: Mahdollisimman paljon pelaajia samaan paikkaan samaan aikaan.
Ratkaisu: Valtakunnallinen sarja.

Haaste 1: Tasoerot.
Ratkaisu: Kaikki vs kaikki pelit kahdessa 6 joukkueen alkulohkossa joita seuraa jatkopelit kolme kappaletta kaikille Juicen tapaan tai jos aika riittää, niin molemmista alkulohkoista 3 parasta ylempään ja 3 huonointa alempaan jatkosarjaan kaikki kaikkia vastaan.

Haaste 2: Joukkuemäärä kasvaa tai sen halutaan kasvavan.
Ratkaisu: Lohkojako, kaksi kenttää, kahdet tuomarit, kaksi sarjatasoa, kaksipäiväisyys.

Haaste 3: Pelin aktivointi
Ratkaisut: Keskilippu pelimuodoksi ja tasapuolinen kenttä.
Kommentti: Joukkueurheilussa paremman joukkueen pitää aina pystyä ja ehtiä voittamaan, hyökkääminen pitää mahdollistaa ja siitä tulee palkita. Puolustaminen, sen suosiminen tai tekeminen helpoksi, hyökkäyksen tekeminen riskialttiiksi, kontrollin siirtäminen kentältä ulkopuolelle (kisapaintin koutsaus) jne. ovat kirosanoja ja tappavat viihteen sekä kentältä että katsomosta. Muissa palloilulajeissa puolustus ei korostu hyökkäämisen kustannuksella, tässä lajissa on usein mahdotonta hyökätä jos vastustaja vain puolustaa. Siksi pelimuodolla, säännöillä, pisteytyksillä ja kentillä pitää hoitaa laji sellaiseen kuntoon, että pelaaminen ja katsominen antaa maksimaalisesti motivaatiota ja viihdettä - ilman tarvetta turhautua omaan lajiinsa.

Haaste 4: Kierrospisteytys
Ratkaisu: Perinteinen, sijaluvusta saa yhden pisteen käänteisesti. Tasaisuus ratkaisee koko kauden sijoitukset ja jännitys säilyy todennäköisemmin päätöskierrokselle saakka.

Haaste 5: Lohkojaon tasapuolisuus
Ratkaisu: Perinteinen, kokonaispisteiden mukaisesti parilliset ja parittomat eri lohkoihin.

Haaste 6: Tieto peliajasta
Ratkaisu: Tuomarit huutavat 3, 2 ja 1 viimeistä peliminuuttia, jolloin joukkueet muistavat/ehtivät hakea ratkaisua.

Jatkakaa.

kim1
@kim1
11 vuotta sitten
59 viestiä

Kimmo K, voin mä olla lyhyt ja ytimekäskin* ;)

ja tosiaan - Seinäjoen keikka oli opettavainen keikka - ei kiitos enää tollaista kenttää ja peliformaattia. Kyllä kentän saa pelattavaksi jos vaan tajuu Ässä Tuuren pointteja.

Kimmo T, vastaus (lyhyt & ytimekäs*) jos "puolustusvoitolla" saa yhden pisteen. Eli JOS molemmat pelaavat voitosta niin peli on ihan eri kuin siinä tilanteessa, että toinen yrittää saada hyökkääjältä mahdollisimman moni ammuttua. Eiks ni?

kim1
@kim1
11 vuotta sitten
59 viestiä

Tommi T, rennosti mukaan vaan =D äänessä ollaan kaikki ihan hyvässä hengessä - "prootkin" ;)

Arto Piirainen
Arto Piirainen
@arto-piirainen
11 vuotta sitten
355 viestiä

Tuurelle: 

Keskilippua on mietitty aina. Käytännössä se on ollut aina ongelmallinen kenttien kannalta. Keskilippua ei ole saanut mihinkään paikkaan missä se olisi molempien saatavissa yhtä helposti ja samalla puolustettavissa helposti. 

Isoin ongelma on se tilanne jossa toinen juoksee aloituksesta hakemaan sen lipun ja piilottaa sen. 7 minuuttia metsäkentällä ei riitä tämän tilanteen ratkaisemiseen. 

Mietittiin joskus mallia jossa olisi saanut 1 pisteen ensikosketuksesta lippuun ja 3 viemisestä sen päätyyn mutta sekin kuulosti ajatuksena hyvältä mutta toteutuksen ja potentiaalisten lippu juoksun/ tuomaroiniin kannalta vaikealta.


Varsinaisesti pelimuoto ei ole se ongelma. Motivaatio hyökkäämiseen on tultava pelaajista ja kentistä jotka mahdollistaa sen. Oli esimerkiksi tänä vuonna erikoista huomata nokialla että uudet suojat jotka olisi mahdollistanut agressiivisen painamisen eteen päin ja laitojen kautta vastustajan ahdistamisen jätettiin käyttämättä ja pelattiin vain niitä vanhoja tuttuja jo edellisenä kautena olleita suojia. Nokian kentällä on suojalta suojalle matkaa keskimäärin 5 metriä eli ne todella lähekkäin toisiaan. 

Mitä seinäjoen kenttään tulee niin minusta Steelnuts näytti siellä miten hyökkäämällä voitetaan. Ne juoksi suoraan puoleen väliin ja yleensä pudotti toisen laidan heti melkein ensimmäisen 3 minuutin aikana. Eli sielläkin suosi kenttä sitä kuka otti riskin. 

Moni puhuu siitä miten joku kenttä oli sellainen että siellä vaan istuttiin. Sellaista kenttää en nähnyt yhtään jokaisella kentällä joku joukkue oli keksinyt sen miten tullaa agressiivisesti, monelle vaan on se häviämisen pelko suurempi kuin voiton nälkä. 

Näkisin että itsellä on näkemys noista kentistä aika pitemällä koska seisoin siellä kentällä aina koko turnauksen seuraten eri joukkueiden taktiikoita ja tapaa pelata. Hirvittävän moni puhuu siitä kuinka ei päässyt eteen päin kun joku kohta oli "tukossa" monesti tämä tukossa tarkoitti sitä ettei uskaltanut ottaa sitä riskiä kerkeääkö seuraavalla suojalle. 

Miksi Urho pärjäsi on se että siellä on pelaajat joilla on kyky arvioda ehtiikö suojalle vaikka vastustaja kerkeisi reagoida liikkeeseen. Iso-Klla on kokemus pohjaa ja yhteen pelaamis taitoa. SPUlla on tuuri ja maltti ampua vasta kun on niin lähellä että osuu varmasti. 

Ymmärrän Kimin turhautumisen istujia kohtaan. Tämä oli se miksi viimevuonna itse potkin uudistusta pisteytykseen joka suosii liputtamista. 

Puolustaminen on samalla tavalla yksi taktiikka kuin hyökkääminen mutta pelkkä puolustus peli ei johda kuin keskinkertaiseen tulokseen sillä ei voiteta kierroksia. Puolustamisesta ei päästä mitenkään pois se on fakta. 

Pudottamalla Roffia saadaan taas kompensoitua osuma tarkkuutta ja puolustaminen hankaloituu, onko tarkoituksen mukaista siihen en ota kantaa mutta sen se tekee. Se nähtiin jo tänä vuonna kun moni kompensoi tulinopeudella osumistarkkuutta aikasempiin vuosiin.... 

Mutta minusta ollaan jo päästy paljon eteen päin että mielipiteitä tulee ihmisiltä, SE ON OIKEASTI TÄRKEÄÄ ! 

Aina hoetaan pelaajilta pelaajille. Minä sanoisin että Metsäliigalta pelaajille :)

Kummiskin koko Sarjan tehtävä on palvella niitä jotka haluaa pelata ei pelkästään niitä jotka haluaa voittaa. Vaikka voittaminen on keskimääräisesti vitusti hienompaa kuin häviäminen niin olen sitä mieltä että hävitä yrittämällä on hienompaa kuin hävitä piileskelemällä.

Ilkka Kaakkola
Ilkka Kaakkola
@ilkka-kaakkola
11 vuotta sitten
7 viestiä

Muuten en ota kantaa, mutta voitaisiin harkita sääntöihin tälläistä kohtaa:


1. Päätuomarilla on tilanteen vaatiessa oikeus tehdä päätös vastoin kirjattuja sääntöjä, ei kuitenkaan sääntöjä jotka käsittelevät pelin turvallisuutta.

Tällä päästäisiin siitä (allekirjoittanut pahimpana) "muttakun säännöt sanoo" huutelusta. Jotenkin luotto siihen että Arto olisi tasapuolisen mulkku kaikille on tarpeeksi korkealla. Tietenkin protestit jne. voivat sitten vielä vaikuttaa siihen mitä päätuomari on päättänyt, mutta huutelut siitä että "tosta pitää tulla ofo koska säännöt" jäisi pois kun päätuomari voisi vain sanoa "katso kohta 1."

Käytännössähän tämä kausi pelattiin näin - tuomiot eivät aina olleet sääntöjen mukaiset - joten olisi ehkä parempi että tämä olisi ihan kirjattu sääntö että se päätuomari voi yliajaa sääntöjä tarpeen vaatiessa..


-- 

Ilkka

Tuure Vehkamäki
Tuure Vehkamäki
@tuure-vehkamaki
11 vuotta sitten
23 viestiä

Jos Keskilippu pelimuotona katsotaan kehittävän lajia ja tapahtumaa niin sitten löydetään keinot. Lähtökohdan ja tarpeen pitäisi olla selvä: kaikki keinot jotka edistävät joukkuelajeissa hyökkäämistä ja vaikeuttavat puolustamista tai vähintään pitävät nämä tasapainossa, pitää lajin ja tapahtuman kehittämisen nimissä käyttää. Tältä pohjalta Keskilippu on avainratkaisu ja jos tätä korttia ei käytetä niin "ei päästä eteenpäin".

Mulle häviäminen hyökkäämällä on arvokkaampaa kuin voittaminen puolustamalla.

Arto Piirainen sanoi:

Tuurelle: 

Keskilippua on mietitty aina. Käytännössä se on ollut aina ongelmallinen kenttien kannalta. Keskilippua ei ole saanut mihinkään paikkaan missä se olisi molempien saatavissa yhtä helposti ja samalla puolustettavissa helposti. 

Isoin ongelma on se tilanne jossa toinen juoksee aloituksesta hakemaan sen lipun ja piilottaa sen. 7 minuuttia metsäkentällä ei riitä tämän tilanteen ratkaisemiseen. 

Mietittiin joskus mallia jossa olisi saanut 1 pisteen ensikosketuksesta lippuun ja 3 viemisestä sen päätyyn mutta sekin kuulosti ajatuksena hyvältä mutta toteutuksen ja potentiaalisten lippu juoksun/ tuomaroiniin kannalta vaikealta.


Varsinaisesti pelimuoto ei ole se ongelma. Motivaatio hyökkäämiseen on tultava pelaajista ja kentistä jotka mahdollistaa sen. Oli esimerkiksi tänä vuonna erikoista huomata nokialla että uudet suojat jotka olisi mahdollistanut agressiivisen painamisen eteen päin ja laitojen kautta vastustajan ahdistamisen jätettiin käyttämättä ja pelattiin vain niitä vanhoja tuttuja jo edellisenä kautena olleita suojia. Nokian kentällä on suojalta suojalle matkaa keskimäärin 5 metriä eli ne todella lähekkäin toisiaan. 

Mitä seinäjoen kenttään tulee niin minusta Steelnuts näytti siellä miten hyökkäämällä voitetaan. Ne juoksi suoraan puoleen väliin ja yleensä pudotti toisen laidan heti melkein ensimmäisen 3 minuutin aikana. Eli sielläkin suosi kenttä sitä kuka otti riskin. 

Moni puhuu siitä miten joku kenttä oli sellainen että siellä vaan istuttiin. Sellaista kenttää en nähnyt yhtään jokaisella kentällä joku joukkue oli keksinyt sen miten tullaa agressiivisesti, monelle vaan on se häviämisen pelko suurempi kuin voiton nälkä. 

Näkisin että itsellä on näkemys noista kentistä aika pitemällä koska seisoin siellä kentällä aina koko turnauksen seuraten eri joukkueiden taktiikoita ja tapaa pelata. Hirvittävän moni puhuu siitä kuinka ei päässyt eteen päin kun joku kohta oli "tukossa" monesti tämä tukossa tarkoitti sitä ettei uskaltanut ottaa sitä riskiä kerkeääkö seuraavalla suojalle. 

Miksi Urho pärjäsi on se että siellä on pelaajat joilla on kyky arvioda ehtiikö suojalle vaikka vastustaja kerkeisi reagoida liikkeeseen. Iso-Klla on kokemus pohjaa ja yhteen pelaamis taitoa. SPUlla on tuuri ja maltti ampua vasta kun on niin lähellä että osuu varmasti. 

Ymmärrän Kimin turhautumisen istujia kohtaan. Tämä oli se miksi viimevuonna itse potkin uudistusta pisteytykseen joka suosii liputtamista. 

Puolustaminen on samalla tavalla yksi taktiikka kuin hyökkääminen mutta pelkkä puolustus peli ei johda kuin keskinkertaiseen tulokseen sillä ei voiteta kierroksia. Puolustamisesta ei päästä mitenkään pois se on fakta. 

Pudottamalla Roffia saadaan taas kompensoitua osuma tarkkuutta ja puolustaminen hankaloituu, onko tarkoituksen mukaista siihen en ota kantaa mutta sen se tekee. Se nähtiin jo tänä vuonna kun moni kompensoi tulinopeudella osumistarkkuutta aikasempiin vuosiin.... 

Mutta minusta ollaan jo päästy paljon eteen päin että mielipiteitä tulee ihmisiltä, SE ON OIKEASTI TÄRKEÄÄ ! 

Aina hoetaan pelaajilta pelaajille. Minä sanoisin että Metsäliigalta pelaajille :)

Kummiskin koko Sarjan tehtävä on palvella niitä jotka haluaa pelata ei pelkästään niitä jotka haluaa voittaa. Vaikka voittaminen on keskimääräisesti vitusti hienompaa kuin häviäminen niin olen sitä mieltä että hävitä yrittämällä on hienompaa kuin hävitä piileskelemällä.



kim1
@kim1
11 vuotta sitten
59 viestiä

Tottakai voimme vain pelatakin.. ei julisteta voittoja eikä voittajia - mä nautin pelistä yhtä lailla kunhan se on sitten se lähtökohta. Nyt on kuitenkin kyse kilpailulajista missä me nyt haetaan juuri tämän lajin tarkoitus. Ja mielestäni tämä on nimenomaan JOUKKUEkampailulaji.

..voi se olla jotain muutakin..?

Eikä voittamisessa mitään väärää ole..!?


Metsäpeleistä ehdottomasti hauskin sarja oli aikoinaan länsirannikon oma sarja; West Coast Series vai millä nimellä vedettiin sitä. Siinä oli keskilippu ja se lisäelementti kun piti löytää tavan ensin estää "lipunryöstön" ja samalla keksi miten itse saa lipun ja sieltä vastustajanpäätyyn oli siistii^^ meizi diggas!

Arto Piirainen
Arto Piirainen
@arto-piirainen
11 vuotta sitten
355 viestiä

Puhut Ilkka asiaa. Mutta tällä pohjalla oltiin kyllä liikenteessä tänä vuonna. Olin yhtä inhoittava ihminen kaikkia kohtaan :) 

Periaatteessahan tuo on jo säännöissä kun siellä on se viimeinen kohta jossa on maininta siitä että sääntöjä voidaan muuttaa tarvittaessa :) 

Ilkka Kaakkola sanoi:

Muuten en ota kantaa, mutta voitaisiin harkita sääntöihin tälläistä kohtaa:


1. Päätuomarilla on tilanteen vaatiessa oikeus tehdä päätös vastoin kirjattuja sääntöjä, ei kuitenkaan sääntöjä jotka käsittelevät pelin turvallisuutta.

Tällä päästäisiin siitä (allekirjoittanut pahimpana) "muttakun säännöt sanoo" huutelusta. Jotenkin luotto siihen että Arto olisi tasapuolisen mulkku kaikille on tarpeeksi korkealla. Tietenkin protestit jne. voivat sitten vielä vaikuttaa siihen mitä päätuomari on päättänyt, mutta huutelut siitä että "tosta pitää tulla ofo koska säännöt" jäisi pois kun päätuomari voisi vain sanoa "katso kohta 1."

Käytännössähän tämä kausi pelattiin näin - tuomiot eivät aina olleet sääntöjen mukaiset - joten olisi ehkä parempi että tämä olisi ihan kirjattu sääntö että se päätuomari voi yliajaa sääntöjä tarpeen vaatiessa..


-- 

Ilkka




Kimmo Tähkänen
Kimmo Tähkänen
@kimmo-tahkanen
11 vuotta sitten
81 viestiä
Itse taas toivoisin että mentäisiin mahdollisimman paljon sääntökirjan mukaan kun sellainen on ja
sen eteen nähty jopa jonkin verran vaivaa.
Vesa Taimen
Vesa Taimen
@vesa-taimen
11 vuotta sitten
13 viestiä

Keskilippu on kyllä lähes mahdoton sijoittaa kenttien erinlaisuuksien vuoksi niin, että se olisi tasapuolinen molemmista päädyistä. Tässä on vielä se, että et pelaa samaa vastustajaa vastaan kuin toisesta päädystä.

Itse pelanneena ja oltuani tuomarina näkökulmaa molemmista suunnista. Kahden kentän homman voisi unohtaa kokonaan ellei tuomareita alaa sataa taivaista!? Ei niitä muutenkaan tainnut kierroksilla mitään liikaa olla? 

Jos helposti haluttaisiin nostaa liputuksen arvoa ja muutenkin korkeaa sijoitusta niin miksi ei antaa liputuksesta neljää pistettä? Tuon tasapeli "voiton" arvo myös häviäisi tässä. 

Voittamisen arvoa voisi muutenkin nostaa sarjataulukon kannalta jos sitä halutaan esim. sijat 1-4 kahden pisteen eroilla ja loput yhden pisteen eroilla kuten nykyäänkin?

Kimmo Tähkänen
Kimmo Tähkänen
@kimmo-tahkanen
11 vuotta sitten
81 viestiä
sanoisin että iso osa istumista johtuu myös taso eroista.Häntäpään joukkueet eivät näe mahdollisuuksia voittaa agressiivisella hyökkäämisellä ja koittaa saada muutaman pois ennen hyökkäystä, asia jota kärkijoukkueen voi olla vaikea ymmärtää.
Tuure Vehkamäki
Tuure Vehkamäki
@tuure-vehkamaki
11 vuotta sitten
23 viestiä

Metsäpaintissa Keskilippu on ainoa "urheilullinen" pelimuoto, ja siksi kenttä tulee suunnitella tällä pelimuodolle. Jos kenttää tai sen pelattavuutta ei ole suunniteltu ja/taikka Keskilippu tuottaa tasapuolisuusongelmia, niin sitten joko keksitään selityksiä tai ratkaisukeinoja.

Tasapuolinen lippupaikka löytyy kun kellottelee juoksuaikoja ja ottaa tulosuuntien pelattavuutta huomioon molemmista näkökulmista - hyökkäys ja puolustus. Tämä vaatii aikaa ja kokemusta kentästä. Tulosuuntia ja kentän keskustaa voi myös muokata jotta lippupiste saadaan jälkikäteen tehtyä tasapuoliseksi. Jos ongelma on lipun nopea haku ja piilottaminen niin siihen voi puuttua myös säännöillä. Oliko vielä muuta...;)

Tämäkin laji ja tapahtumat kehittyvät... voisiko kierrosisänniltä hiljalleen toivoa parempia kenttiä?

kim1
@kim1
11 vuotta sitten
59 viestiä

Mielestäni on mahtavaa, että kaiken tasoiset, eri näköiset ja tuntuiset ihmisivät pääsevät pelaamaan Metsäliigaa. Itseasiassa se on yksi asia mitä on mielestäni aina ollut siistiä tässä lajissa. Moni muu laji on väännetty yhteen tiettyyn muotiin. Ja kyllähän subi-kisapaintti on mennyt selkeästi siihen kastiin.

Annemarin kirjoitus on vaan jotenkin hieno =D

Se ei kuitenkaan ole omasta mielestäni riistiriidassa sen kanssa miten erotetaan joukkueita urheilumuotona.

Ja kyllähän me kaikki loppujen lopuksi tullaan ihan höntsyilemään ja fiilistelemään - pitäämään hauskaa^^ ..onhan niitä poikkeuksia mutta se pätee asiassa kuin asiassa ;)

Stefan Nyström
Stefan Nyström
@stefan-nystrom
11 vuotta sitten
16 viestiä

Keskilippu ei ole oikein ikinä toiminut metsäkisapalloilussa, tai en ainakaan en ikinä oppinut pitämään siitä. Ja tämä vuosien ja vuosien metsäkisakokemuksella.

Kunhan vain tuosta bodycount pistevoitosta päästään eroon, niin minulle on yksi ja sama millä tyylillä porukka pelailee. Sakki on kuitenkin eritasoista ja joukkueet omaavat eri vahvuuksia - taaplatkoon kukin tyylillään kohti vastustajan lippua :-)

Pisteytys voisi olla siten vaikka se pinna tasurista ja neljä voitosta.

Kimmo Tähkänen
Kimmo Tähkänen
@kimmo-tahkanen
11 vuotta sitten
81 viestiä
itsekin tykkäisin että body count tasuri jäisi pois, olisi sitten vaikka tuo 4/1 pisteytys.

Keskilippupeli voisi olla kokeeksi vaikka 1 kierroksella.
Järjestäjälä pitäisi olla sitten näkemys että keskilippupeli toimisi juuri sillä kentällä.
Asia tarvitsisi myös päättää hyvissä ajoin että ML org. kerkiäisi tekeen tarvittavat sääntö lisäykset.
kim1
@kim1
11 vuotta sitten
59 viestiä

Keskilippupeliin kuuluu saada lipunryöstöstä tietty prosentti pisteistä ja liputuksesta loput. Esim. 25%. Niin silloin täydet pisteet vaikka 4 - eli matsi voi loppua 4-0 tai 3-1 tai 0-1 tai 0-0.

Ilman keskilippua niin voisi olla piste per voitto. Piste. Eli lasketaan siis voitot. Tasurit selvitetään sitten +/- tiputuksista jne.

Jani Leskinen
Jani Leskinen
@jani-leskinen
11 vuotta sitten
402 viestiä
Tästä se taas vähitellen löytyy, pienistä muokkauksesta on vain kyse, ei pidä toimivaa ja hauskaa Metsäliigaa mennä pilaamaan.
Ymmärrän toki että joukkue voi valita taktiikakseen puolustavan pelitavan ja se on toki oltava mahdollista. Nyt vain kävi niin että toiveista huolimatta pisteytys antoikin edun puolustavalle kun hyökkäävämpi joutui uhraamaan pelaajia päästäkseen eteenpäin. Se ei suinkaan ollut vastustajien syy että Urho konttasi Sjoella vaan ihan omaa hölmöyttämme, onneksi se ei vienyt mestaruutta tällä kertaa.
Uskon että mikäli tuon eliminointivoiton tuomaa etua pienennetään riittäisi se jo vallan hyvin tulevalle kaudelle.
Keskilippua en sittenkään välttämättä toivo mukaan vaikka se taatusti toimintaa keskittäisikin. Se toisi tullessaan myös ehkä vaarallistakin vauhtia alkuryntäykseen.
Pitää muistuttaa että SPBL kausi 2000 pelattiin vielä osittain metsäkentillä ja ainakin Turusta ja Nokialta vietiin ukkoja sairaalaan kun pelinopeudet nousivat suppikenttäpelityylin ansiosta. Olisikin tärkeää pitää metsäliigaan pelivauhti maltillisena.

Keskustelu "höntsäilystä" ja "kovasta pelistä" on vähän hassu omissa silmissäni. Itsellä kun suhtautuminen Metsäliigaan on kevyttä ja mukavaa, joskin on kai niin pitkään pelannut että kun astun sotahäkkiin siirryn zonelle. Pelissä en pyydä armoa enkä kovin usein sitä jaa. Joku voi tulkita että en pitäisi rennosti hauskaa mutta kyllä omassa mielessäni pidän, voittaminen on vain hauskempaa kuin häviäminen ja siksi sitä tulee tavoitelluksi.

Mahtavaa että metsäliiga on kasvamassa ja kasvattamassa harrastajakuntaa. Jälkikäteen huvittaa miten iso kuilu vielä muutamia vuosia sitten kumikenttä ja metsäryhmän välillä koettiin olevan. On ollut ilo tutustua uusiin pelaajiin ja ehkä meidätkin vähitellen hyväksytään takaisin metsään.
Tuure Vehkamäki
Tuure Vehkamäki
@tuure-vehkamaki
11 vuotta sitten
23 viestiä

Hyvää kommentointia ja hyviä pointteja satelee koko ajan.

Keskilippu toimii fantastisesti, aktivoi pelin alun ja tasapainottaa/"reiluuttaa" hyökkäyksen/puolustamisen loppuajaksi, kunhan kenttä on oikea. Mutta kuten Juice sanoi, niin silloin pelinopeus varsinkin alussa kasvaa ja siksi alustan tulee ehdottomasti olla tasainen ja turvallinen. Saisihan metsäpelaamiseenkin tulla vähän hyötyä pelaajille jotka ovat hyvässä kunnossa...;)
Porissa voidaan tarvittaessa pelata kierros vaikka Keskilippua kohta avattavalla Kaupunkentällä. Se on hiekkapintainen (poistettiin 800m3 pintaa) ja höylätty tiekarhulla ennen talojen tekemistä. Kentän koko 90 x 60 m antaa tilaa hyökätä. Tai pelit samankokoisella Speedball kentällä taikka molemmilla. Molemmat ovat 100% tasapuolisia kummastakin päädystä (symmetrisiä ja/tai kenttäpuoliskot peilikuvia). Speedin alusta nurmi/sammal, hemmetin kiva muttei luonnonpohjana tietenkään tasainen tai Kaupunkikentän tasoa. Jos kierros Porissa ja kisakentän tekonurmella tilaa, niin lupaan tarjota ilmaisen tutustumisvuoron.

Luonnoskuva kentästä (City) osana flyeria -> http://www.assapaintball.fi/index-KKR2013.pdf

Kimmo Tähkänen
Kimmo Tähkänen
@kimmo-tahkanen
11 vuotta sitten
81 viestiä
toistaiseksi tainnut olla yleinen mielipide että ei rakennuksia kentällä tai mahdollisimman vähän.
Seinäjoki taisi olla monelle jo liikaa vaan halutaan enemmän nimenomaan metsäkenttiä.
kim1
@kim1
11 vuotta sitten
59 viestiä

Osa nykyisistä Metsäliigakentistä on kyllä äärimmäisen vaarallisia - Stidi, Keke ja Kyy, eli allekirjoittanut kuittaa tän ainakin ;) ensiavun kautta pelitauolle, jalat pakettiin, Burana huuleen ja takaisin kentälle..!

perttu
@perttu
11 vuotta sitten
8 viestiä

Stefan on oikeassa. Keskilippu ei toimi. 

Kausi loppunut, niin boardi peintti alkanut.....


 advertisementjk0.gif

Jesper Raevaara
Jesper Raevaara
@jesper-raevaara
11 vuotta sitten
454 viestiä

Komppaan Tuurea että keskilippu toimii erittäin hyvin vuokrapeleissä. Mielestäni kilpapeliin se ei kuitenkaan METSÄ-kentillä sovi. Pelistä tulee alussa nopeampaa ja loukkaantumisriskit kasvaa selkeästi. Tasapuolista kenttää on vaikea saada metsään.

Toivon että jatkossakin Metsäliiga pelattaisi oikeilla metsäkentillä ja jätettäisi symmetriset tai kokonaan rakennetut kentät pois. Näissä mennään liikaa Suppi tyyppiseen peliin ja tällöin tasoerot varmasti vielä ennemmän korostaa ja peleistä tulee "tylsiä" kun ne voidaan voittaa molemista päistä samalla tavalla. Tällä kaudella kaikki kentät (jotka pelasin) oli sellaisia että eri päistä piti olla erilainen pläni jotta voittaa.
 Metsäkentillä pelaaminen on myös hauskaa vaihtelua subikenttään.


Tasoeroja tulee aina olemaan, siitä ei päästä mihinkään. Ainoa hyvä tapa oppia pelaamaan paremmin on pelata kovempia pelaajia vastaan. Itse voin sanoa että en pelannut yhtään peliä tällä kaudella jotka olisi ollut ihan läpi huuto juttuja. Pariin peliin lähdin takkiauki ja se kostautui kentällä. Kaikilla joukkueilla oli mahdollisuudet voittaa ainakin yksittäisiä pelejä.


Kenttien syndit pitäisi suunnitella niin, että puolustaminen on vaikeampaa. Esim niin että jos kaksi kaveria ampuu yhtä syndiä eri puolilta, niin sen taakse mahtuminen on hankaa. Parilla kentällä viimeiset takasyndit oli sellaisia että niistä pelaajan hakeminen muutoin kuin ylijuoksulla oli lähes mahdotonta.

Tagit