Kamera ja editointi

Tommy Tuomaala
Tommy Tuomaala
@tommy-tuomaala
9 vuotta sitten
31 viestiä

Itse käytän Sony hdr-as20 kameraa nippusiteillä vedetty kypärään kiinni. Go prolle olis ehkä kätevämpiä kiinikeratkaisuja mutta halusin värikylläisuuden kuviin mukaan sony avulla.

Kokeilin merkkaimessakin mutta se melu on niin epämielyttävää katseltavaa että luovuin siitä.

Tykkään kuvasta suoraan pään päältä koska sivusta kuvattuna voi joissain tilanteissa seinä tulee vastaan. Profiili kyllä nousee mutta vielä ei ole roiske peittäny näkymää.

Kun editoin videoita niin millä olisi kätevä editoida? Ite teen sen windowsin omalla mutta sen ominaisuudet on rajalliset. Haluaisin kakkoskameran näyttävän kuvaa vastustajan näkökulmasta yhtä aikaa jotta voisi paremmin oppia virheistä.

Referenssi: https://www.youtube.com/watch?v=eReyR2hMwp0

viimeisin viesti: @tommy-tuomaala: 29/12/16 23:53:02
Henry Nevalainen
Henry Nevalainen
@henry-nevalainen
9 vuotta sitten
2 viestiä

Meillä TitSquadissa myös käytössä sonyn kamerat ja editorina käytän Filmora Wondershare joka on erittäin helppo oppia käyttämään. Itsekkin vasta syksyllä tein ensimmäisen videoni koskaan. Pystyt jakamaan kuvan kahdesta tai useammasta kamerasta samaan aikaan. Sonyyn on myös hyviä kamera kiinnityksiä jos ei nippusiteillä halua leikkiä. Itselläni tuo http://www.sony.co.uk/electronics/actioncam-mounting-accessories/vct-hsm1 jonka motonetistä ostin alle 30e.

https://www.youtube.com/results?search_query=titsquadpb tuolta voit katsoa mitä olen filmoralla saanut tehtyä. Ja tosiaan itsekkin tein ensimmäisen videon vasta syksyllä joten taso ei parasta mutta tekemällä oppii :)

Kimmo Kainulainen
Kimmo Kainulainen
@kimmo-kainulainen
9 vuotta sitten
2,379 viestiä

Metsäpelivideoissa on tullut käytettyä Contour-kameroita. Peinttihommiin silleen jees että ovat valmiiksi roisketiiviit, eli eivät tarvitse erillistä koteloa ja sisäinen mikrofoni kuitenkin kohtuullinen. Kiinnitys käy kohtuu helposti maskiin kiskojen avulla, sekä kuvakulman hienosäätö onnistuu kääntyvän objektiivin kanssa. Lisäksi iso päälle/pois nappi/liukukytkin on hanskojen kanssa näppärä, eikä tarvitse nähdä kameraa tietääkseen onko päällä vai ei. Sen verran iso ja sen mallinen kuitenkin että maskin päälle kiinnitys aika hankala verrattuna vaikka GoProhon, eli toimivat paremmin tosiaan maskin sivulla.

Piippua varten tuli hommattua Replayn putkenpätkän mallinen kamera, mutta sitä pitää vielä testailla.

Editointipuolella on ollut Adoben Premiere Pro.

Matskua:

Tämä iframe ei ole sallittujen joukossa

--
Paintball.fi
Päijät-Hämeen Paintball ry
Arto Piirainen
Arto Piirainen
@arto-piirainen
8 vuotta sitten
355 viestiä

On tullut testattua Sony,goproot 2-4,contour ja Replay. Kaikissa on omat hyvät puolensa ja huonot puolensa. 

GoProota olen itse pitänyt parhaana ihan vain sen takia että siihen saa kiinnikkeitä ja erillaisia koteloita useita eri malleja ja edullisesti. Toinen hyvä on sen linssin aukeama joka on isompi muihin verrattuna.

Contourissa on selvästi heikoin kuva mutta rakenne on omaan mieleen ja käytettävyys on hyvä juuri niin kuin Kimmo kuvaili. 

Replay on ehdottomasti paras jos haluaa piippukameran. Sen koko ja kiinnike on paras. 

Sonyyn ei taas saa oikein mitään järkevää kiinnikettä jasen kotelo on tolkuttoman iso. Se on hyvä ständissä. Kuva sonyssa on värikylläisin mutta GoProolla pääsee samaan kun osaa säätää jälkikäsitelyssä. 

GoPro on itsestä paras sen monikäyttöisyyden takia. Itse käytän siis kameraa myös pyöräily hommissa. 

Mitä ohjelmiin tulee niin iMovie, gopro studio on sellaisia mitä tulee käytettyä nopeisiin editointeihin ja sitten DaVinci Revolsea haastavampiin. Revolse on ilmainen softa kunhan ei tarvii kovimpia ominaisuuksia.
Tuossa soittolistaa tällä kaudella tehdystä vidoista mutta noissa nyt on sitten käytetty kameranan Canonin pokkaria ja DSLR:ää

Hiemanlihava
Hiemanlihava
@hiemanlihava
8 vuotta sitten
16 viestiä

Itse olen vieläkin Contour 1080p armoilla. Kuva on laaja, mutta suurimmalla tarkkuudella kuvatessa fps laskee niin paljon että hidastuksia on turha tehdä jälkikäsittelyssä. Itse pidän suurimpana prioriteettina kameroissa, että fps on tarpeeksi suuri jotta kuva pysyy tarkkana myös liikkeen aikana.

Contour ollut itselle ensimmäinen kypäräkamera ja maksanut itsensä monesti takaisin. Todella kestävä kamera, saanut useasti kuulasta ja kastunut monesti, mutta vielä pelittää hyvin. Sama kuin GoPro:ssa, lisäkiinnikkeitä löytyy laidasta laitaan. Seuraava hankinta on ehdottomasti GoPro 4. Toisaalta 360°kameratkin kiinnostaisi suuresti, mutta hinnat ovat vielä aikamoiset.

Editoinnit olen hoitanut viimeistä videoo lukuunottamatta Wondershare Video Editorilla, löytyi ainakin jokunen aika vielä netistä ilmaiseksi. Viimeisimmän clipin muokkasin Vegas Pro 11:sta. Laatua voi käydä katsomassa meikäläisen videoista.

Kimmo Kainulainen
Kimmo Kainulainen
@kimmo-kainulainen
8 vuotta sitten
2,379 viestiä

360-kamerat alkaa kyllä lähestyä sitä kokoa että menevät kivasti pelatessa matkassa. Tosin mitä jonkun peinttipätkän nähnyt niin on niihin aika totutteleminen, koko ajan vähän fiilis että jääköhän nyt jotain näkemättä kun kääntelee eri suuntiin :).

--
Paintball.fi
Kimmo Kainulainen
Kimmo Kainulainen
@kimmo-kainulainen
8 vuotta sitten
2,379 viestiä

Vinkkiä GoPron kiinnitykseen maskiin nimenomaan peinttihommiin suunnitellun adapterin avulla:

--
Paintball.fi

Tagit