Tero Kettu

Tilastot

Uutiset: 23
Tapahtumat: 6
Ryhmät: 2

Mad-Croc Reptile Cuppia

user image 9.12.2013
Kirjoittaja: Tero Kettu
Kategoria:
paintball.fi

940_blogs.png?width=160Jotain uudehkoa ja hieman erilaista, ainakin näille leveyspiireille, lähti Äänekosken Huima  tarjoamaan rykäisemällä pystyyn hieman totutusta poikkeavan talviturnauksen PSP-tyyliin.

Ilmeisemmin ei ainakaan oman muistini mukaan tätä ole aiemmin Suomessa kokeiltu. Elikkä sanomattakin selvää siis että tähän koitokseen löytyi joukkueita täältä perukoiltakin, mukana myös pari joukkuetta Itämeren muiltakin rannoilta.

Nyt itse koettuna, täytyykin sanoa että PSP säännöillä pelaaminen oli varsin mukavaa vaihtelua perinteisesti suomalaiskentillä käytettyihin Millenium-sarjan sääntöihin. Aika kauan on Suomessa Millekaavan mukaan väännetty, eikä oman peliuran aikana hirmuisia muutoksia ole nähty jos sellaisiksi nyt ei lasketa tulinopeuden asteittaista tiputtamista 15 kuulasta per sekunti tai laitavalmennuksen mukaan tuloa.

Mikäs siinä sitten on niin erilaista? Keskussyndi oli vaihtunut totutusta keskiämmästä PSP:n A-syndiksi ja keskilippuahan siinä vaan pelataan, toteaisi äkkinäinen.

PSPssä merkkainten tulinopeus on ensinnäkin suurempi kuin Millenium-sarjassa, 12,5 totutun 10,5 sijaan. Tämä ainakin alkuun antoi joukkueille mielikuvaa kuulalaskun merkittävästä noususta, mutta ainakaan tämän turnauksen perusteella asianlaita ei ollut ihan niin. Oman kokemuksen mukaan pisteet olivat jopa entistä nopeampia, ehkäpä juurikin siksi että vastustajan sai helpommin juoksusta pois.

Toisekseen rangaistukset. Rangaistuserot olivat mielenkiintoisia. Varsinkin Suomessa entuudestaan tuntematon penalty box oli varsin eksoottinen. Omasta mielestäni rangaistuskäytäntönä penalty box on toimivampi kuin tavallinen ofojärjestelmä.

Eronahan tässä on siis että pelaaja syyllistyessä virheeseen, virheen huomannut tuomari heittää joko keltaisen (minor) tai punaisen (major) pyyhkeen ilmaan rangaistuksen merkiksi. Rangaistuksen saanut pelaaja heitetään ”jäähylle” penalty boxiin ja hänen lisäkseen yksi pelaaja eliminoidaan pelistä. Erona normaali millerangaistukseen on se, että jäähyltä voi päästä pois annetun ajan kuluttua, mikäli oma joukkue pystyy venyttämään peliä rangaistusajan yli. Jos kuitenkin vastustaja onnistuu liputtamaan pisteen, minor-rangaistus päättyy pisteen mukana. Major-rangaistuksen loppuaika taas siirtyy kärsittäväksi seuraavaan pisteeseen eli käytännössä joukkue aloittaa yhden vajaalla.

Näin siis sääntöjen puitteissa. Tosin on todettava että tässä turnauksessa ei aivan täysin menty PSP-säänöillä vaan ne olivat lähinnä ihan toimiva variantti sekä Milleä että PSPtä. Tuomareille systeemi taisi olla yhtä uutta kuin suurimmalle osalle pelaajistakin.

Ihan ei ollut saanut järjestäjä tiimitavoitetta täyteen, mutta sen verran oli porukkaa kehiin saatu kuitenkin että turnaus järjestettiin. Ehkä ulkopelikauden päättyminen ja lähestyvä joulu asettivat budjettirajoituksia useammille pelaajille. Kuitenkin pro-sarjaan oli saatu mukaan viisi joukkuetta ja noviceen kahdeksan. Pro-sarjassa pelattiin neljään pisteeseen asti viiden pelaajan joukkuein, novicessa puolestaan väännettiin kolmeen pisteeseen neljällä miehellä.
Oma näkökulma formaattiin tuli tällä kertaa ylemmästä sarjasta. Pelaamaan pääsin Led Regionin joukkueen osana. Ilo oli olla mukana porukassa jossa motivaatio ja peli-ilo oli todella korkealla tasolla, riippumatta kunkin yksittäisen pelaajan taitotasosta saatikka pelivuosista. Tämän porukan kanssa uskalsikin lähteä turnauksen korkeinta sarjatasoa kokeilemaan, kiitoksia erityisesti porukan kivirekimiehelle Arto Piiraiselle mukaan kelpuuttamisesta. Kahdeksan hengen rosterimme pääsi pelaamaan pisteitä jokainen omiksi tarpeiksi, päivän aikana jauhettiin 23 pistettä viidessä eri pelissä.
Pelit pro-sarjassa olivatkin mukavan tiukat. Vastassa olivat tutut kotimaiset Fieldfighter, Cyclone ja Urho sekä ruotsalainen Lowlife.  Näiden joukkueiden kesken väännettiin hartaasti, kuitenkin Led Regionin ja ruotsalaisten ollessa alkusarjassa hieman altavastaajina kokeneita liigatiimejä vastaan pelatessa. Toki vaikka LRn miehistössä oli paljonkin SPBL:n kakkos- ja kolmosdivarin pelaajia, tietysti totuuden nimissä on todettava muidenkin suomalaisten näemmä kokeilevan jonkin verran uudempia pelaajia rostereissaan.

Ruotsalaisten kuitenkin jäädessä alkusarjan viimeiseksi, Led Region pääsi neljänneltä sijalta vielä koittamaan pronssipeliin onneaan Urhoa vastaan vieden selvästi tämän  mittelön, vaikka Urho oli alkusarjassa vienyt keskinäisen pelin tiukaksi menneessä pelissä. Cyclone ja FF ehkä hieman odotetustikin olivat keskenään finaalissa, jossa FF veti lopulta pidemmän korren.

Turnauspäivä oli onnistunut. Aikatauluissa ei ihan pysytty, mikä nyt on aika normaalia mutta ei kenenkään maailmaa luultavasti kaatanut. Paitsi jännitystä ehkä toi joillekin tuomareille yksilötasolla että ehtivätkö Suomenlahden etelärannalta tulleet viimeiseen laivaan :).

Normaalista poikkeava formaatti näytti maistuvan pelaajille. Paikkana Bunkkeri osoitti jälleen olevansa se yksi ja ainoa paikka tähän vuoden aikaan moista toteuttaa, puhumattakaan Äänekosken ja Viperin henkilöstön suorituksesta turnauksen järjestelyistä vastaavina. Erinomaista, kiitoksia ja lisää samanlaista. Tai ehkäpä Formula 5 seuraavaksi ;).


Linkkejä:

 

Arto Piirainen
09/12/13 12:17:44 @arto-piirainen:

Oli ilo pelata kanssasi ! Tosin Led Region ei varsinaisesti ole kovin kaksinen kivireki koska se koostuu juurikin niistä ihmisistä jotka haluaa pelata. Oli aidoisti hienoa päästä kokeilemaan jotain uutta ja tälläisiä reptilen kaltaisi toivoisikkin lisää... Ps. Mä en oon pelannut koskaa 7-mania :D


Stefan Nyström
09/12/13 15:02:55 @stefan-nystrom:

Tähän päivään mennessä en ole ymmärtänyt PSP:n sääntöä; miten ihmeessä rikkonut pelaaja voi päästä takaisin kentälle saman pisteen aikana? Jotenkin kaiken peinttilogiikan vastaista. Tokihan tuossa nakataan pihalle joku muukin mutta vähintään pitäisi vaihtaa roolia, rikkonut pihalle ja sijaiskärsijä boksiin.

Jos mä päättäisin niin laittaisin minorin alkamaan seuraavasta pisteestä minuutin jäähynä, major sitten vaikka 4 min. Pikkujäähy loppuisi viimeistään hävittyyn pisteeseen mutta isompi pitäisi lusia loppuun. Taijotaintuonnepäin..


Kimmo Kainulainen
09/12/13 15:42:52 @kimmo-kainulainen:

@Stefu: Tuo on kanssa mietityttänyt, systeemi tuntuu kyllä siinä kohtaa vähän vinksahtaneelta. Lisäksi varsinkin lyhyen rangaistuksen aikana pelaaja voi nimenomaan päästä takaisin saman pisteen aikana, eli kukaan ei tsekkaa tätä vanhojen hittien varalta ja jos ulos joutuu kronon takia niin miten sitten lähtönopeus ulos tullessa.

Semmoinen fiilis on että alun perin X-Ball-aikaan boxiin meni puhdas pelaaja, mutta että käytäntö olisi vaihtunut jossain vaiheessa? Olisiko osasyynä nuo statistiikat? Sikäli hassuahan se olisi että joku olisi jäähykuningas mutta ei sitten koskaan itse olisi siellä boxissa. Ja onhan se vähän niinkin että jos puhdas pelaaja menee boxiin niin rikkeen tekijä pääsee kuin koira veräjästä.


Arto Piirainen
09/12/13 20:09:28 @arto-piirainen:

Stefun malli johtaisi minoreiden osalta siihen että niitä otettaisiin viimeisessä pisteessä kun niillä ei olisi enää mitään merkitystä :) 

Saama olen itse miettinyt että se on hieman vinksahtanutta että rangaistuksen ottanut menee poksiin ja puhdaspelaaja nypätään pois. Olisikko taustalla myös se että jos viimeinen pelaaja ottaa penaalin niin sinne boksiin ei olisi ottaa ketään ja rangaistus ei edes alkaisi kulua.


Omppu
09/12/13 23:12:30 @omppu:

Tietämättä sen enempää, voiko se johtua siitä että halua tekaista pelin tasapaino? Pelaaja joka tarkoituksella pelaa hitti päällä pääsee jonkin verran ellei kokonaan vetämään oman linjan tukkoon, toisin sanoen dominoida omaa laitaa. Jos ajatus on se että pelin tasapainottamisen mielessä, poistetaan toinen pelaaja mualta. Se pelaaja joka päättyy deadboksiin on pimennössä siitä mitä kentällä tapahtuu ja näin ei pysty ennakoimaan sitä mitä tapahtuu kentällä ja vaikeuttaa hänen kenttään palu.

Dunno my 2c


Tagit