Juicen avoin kirje turnauspelaamisesta

Jani Leskinen
Jani Leskinen
@jani-leskinen
4 vuotta sitten
334 viestiä

Myönnän että oma lehmä on tässä tekstissä syvällä ojassa kun kerran samaan aikaan turnaustani mainostan.

Mutta haluan kirjoittaa ajatuksia vähän auki suomalaiselle painttia harrastavalle yleisölle. Ehkä tämä myös kirvoittaa jossakussa intoa sanoa vastalause ja sehän saattaisi johtaa keskusteluun, ehkä jopa boardipainttiin?

Tässä viime vuosikymmenen ajan lajimme turnauskenttä on ollut täysin SPBL kierrosten varassa. Muutamat hyvät yritykset kuten Electro-/Mekano- Cupit ja vastaavat ovat saaneet kummallisen vähän kiinnostusta pelaajilta.

Vaikuttaa siltä että SPBL-sarjat otetaan niin ”vakavasti” että vain niitä kohti harjoittelu koetaan tärkeänä. Heti kun kisaleiska julkaistaan, niin sitä sitten hierotaan ne kaikki treenit. Monesti olen kuullut perustelun jonkin toisen turnauksen väliin jättämisestä, että se voisi häiritä.

Kaikella kokemuksellani voin sanoa, että treeneissä pelaaminen ei koskaan pysty vastaamaan turnauspeliä. Vaikka kuinka kiukulla muka pelaisit treenissä niin siitä puuttuu ulkopuolisten seuraajien ja sisäinen paine. Turnauksessa se pienikin määrä katsojia antaa lisää painetta suoritukseen, samoin tuomarit. Tuomarit vaikuttavat pelaamiseen enemmän tai vähemmän. Joskus tuomarointi voi olla osaamattomuuttaan tai jopa tarkoituksellisesti joukkuettasi vastaan. Tämä aiheuttaa sen, että pärjätäksesi joukkueesi on pelattava niin hyvin ettei mahdolliset negatiiviset tuomiot pysty vaikuttamaan lopputulokseen. Eli ei välttämättä riitä että olette vähän parempia kuin vastustaja vaan on pakko olla huomattavasti parempi.

Samoin joukkueesi odottaa sinulta enemmän, sinä odotat itseltäsi enemmän turnauksessa. Jos varusteesi pettävät sinut turnauksessa sinä olet pettyneempi niihin kuin vain treeneissä tapahtuvat harmit aiheuttaisivat.

Eli turnauksessa pelaaminen on jotain ihan muuta kuin treeneissä. Suurin osa tästä erilaisuudesta tapahtuu korviesi välissä. Samaa painetta ja fiilistä ei pysty tuottamaan treenivuorolla. Mitä enemmän sinulla on turnausaloituksia sitä valmiimpi olet menestymään turnauspelissä. Kun lähtöseinällä lasket sekunteja ei peliformaatilla oikeastaan ole merkitystä sinun henkilökohtaiselle kehityksellesi. Vaikka kenttäleiska ei olisi tuttu on syndipelaaminen sitä samaa. Eli ei tule miinusta kokemukselle vaikka kyseessä ei olisi juuri se seuraavan kierroksen versio.

Ne joukkueet ja pelaajat, jotka ovat voittaneet mestaruuksia, voivat varmasti olla samaa mieltä siitä että pitää ”oppia voittamaan”. Pitää olla kokemusta finaalipeleistä, jotta niiden aiheuttama normipeliä voimakkaampi jännitys ei heikennä suoritusta liikaa. Ei ole sattumaa että pro-pelaajat puhuvat ”sunnuntaipeleistä” täysin erilaisella äänenpainolla. Kun paine kasvaa, juuri ne eniten ko. tilanteita kokeneet menestyvät.

No sitten se mihin tällä pyrin: Väitän että Suomessa on paljon pelaajia jotka hyötyisivät omassa lajikehityksessään siitä että osallistuisivat mahdollisimman moneen turnaukseen lyhyen kilpakautemme aikana. Ihmettelen että kun turnauspelejä on tarjolla ei niihin ole tulijoita. Kaikki tarjolla olleet turnaukset viime vuosina ovat olleet järkevän hintaisia huomioiden mitä ne ovat tarjonneet. Ainoa selitys on ollut että ei ehdi/pysty/ole rahaa koska treenataan 5-man SPBL-turnauksiin.

Vinkki: kokeile vaihtaa treeni tai pari turnaukseen, et kadu.

Kerro ihmeessä jos olen ajatuksieni kanssa väärässä, kerro jos sinulla olisi tähän tarjota ratkaisuja. Kerro jos olet samaa mieltä ja sinulla on kokemuksia/ajatuksia turnauspelaamisesta mitä haluat jakaa.

Järjestä turnaus, minä tulen pelaamaan sinne.

Tero Kettu
Tero Kettu
@tero-kettu
4 vuotta sitten
169 viestiä
SPBL leiskat julki vasta kisaviikolla, thats the ticket!
Kimmo Kainulainen
Kimmo Kainulainen
@kimmo-kainulainen
4 vuotta sitten
2,375 viestiä

Lauantain turnee oli kyllä raikas tuulahdus pitkästä aikaa, ihan irtoturnauksena sekä tietysti synkän kevään jälkeen erityisesti, hatunnosto ja kiitokset rohkeudesta järjestää.

Tuo SPBL:n kisaleiskojen pitäminen piilossa voisi olla hyvä keino koittaa, kyllähän kisaaminen treenaamisen voittaa :). Ajoitus ehkä silleen että tiimit ehtivät yhdet treenit pitää? Jos selviäisi vasta kisa-aamuna, niin siinäkin on omat ongelmansa ja jonkun täytyy tietysti kasaillakin kenttä.

Toki tämä poikkeusaika tuo omat koukeronsa eikä kukaan tiedä miten tässä käy, mutta eipä tuo olisi keltään pois testata. Varsinkin kun kaudesta tulee jo omanlaisensa muutenkin koronakoukeroineen.




--
Paintball.fi
Päijät-Hämeen Paintball ry
Roope Rantalainen
Roope Rantalainen
@roope-rantalainen
4 vuotta sitten
7 viestiä
Olen samaa mieltä Ketun kanssa. Mielestäni kisaleiskat voisi julkaista vasta edeltävänä päivänä ettei kukaan pääse harjoittelemaan sitä.

Näin luodaan tasavertainen tilanne kaikkien kesken. Helpottaisi myös aloittelevia joukkueita joilla ei ole omaa subbikenttää tulemaan pelaamaan. 10 000€ sijoitus omaan kenttään siksi, että pärjäisi kisoissa muille joukkueille jotka pääsevät hiomaan kenttää äärimmilleen. Ei kuulosta minun korvaan kauhean houkuttelevalta.
Ilpo Heinonen
Ilpo Heinonen
@ilpo-heinonen
4 vuotta sitten
2 viestiä
Komppaan Teroa ja roopea.

Esimerkiksi ns. uutena tiiminä Hoboilla on kentällä tällä hetkellä lainatut 8kpl syndejä, sillä ei vielä leiskaa tahkota. Täysmittanen kenttä kyllä tulee, mutta kun ei kellään 7500€ satu olemaan takataskussa niin menee aikaa saada tollaset rahat kokoon. Toki käydään etelässä treenailemassa, mutta harvalla tällä hetkellä riittää rahat edes siihen yhteen treeni reissuun plus turnaus.

Toisena et tohon leiskaan kerkeää jo kyllästyä hinkattuaan sitä 4-5 kertaa. Ei ollu pelkästään yks jamppa joka viimesimmissä treeneissä rupes toteilee et oispa tääkin leiska jo taputeltu ku kyllästyttää. Itseä myös.

Ehdotus:
Torstai iltana ennen kierros viikonloppua livestreamissa hatusta leiskan arvonta. Vaikka 5 eri leiskasta. Laput näytetään ja hattuun. Sit yks sieltä. Tällöin ei kukaan myöskään pysty väittään, että joku joukkue ois tienny päätetyn leiskan ennakkoon.
Holkki
Holkki
@holkki
4 vuotta sitten
1 viestiä

Hmm. Olen pelannut Juicen kanssa jo 90-alussa ITÄ-LÄNSI joukkueessa.

Olen voittanut kaikki, mitä Suomen maassa voi voittaa. Viidesti!

Olen pelaajanimeltä Holkki.  Pelaan edelleen yhdessä maailman vanhimmassa paintball joukkuessa DREAM TEAM.

Non 6 vuotta sitten tehtiin päätös. Paintball kansainväliseksi urheilulajiksi. --> Suojat pieneni, kuularajoitukstet, monierät,

haetaan kansainvälistä formaattia. Suomesta best of the best joukkuetta! Ja näin se pitääkin yleisessä kaavassa mennä.

Samalla se tietty porukka, kaverijengi ei enää pärjänny paintissä. Ei enää loputonta

kuulavanaa.. Kentällä kuului "Vittu, mä en mahdu ton suojan taakse, mulla ei ole mitään mahkuja.." Kun suojat pieneni ja pieneni.

Paintistä tippui se  harrastaja/kaveriporukka veks. Vuonna 2010-2014 tapahtui käännekohta. Pitäisikö

palata osittain vanhaan?

Leiskan varhainen julkaisun tarkoitus on vain ja ainostaan ollu jeesata Suomipaintin joukkueita ulkomailla.

Juice sanoi.

Järjestä turnaus, minä tulen pelaamaan sinne.

Tuletko sinä myös? Pitäisikö järjestää jotain täysin poikkeuksellista näin korona-aikana.

Pelaajata --> pelaajalle!

Kiitos Juice ja Kaitsu, että jaksatte yrittää!

Mr. Nimi
Mr. Nimi
@mr-nimi
4 vuotta sitten
4 viestiä

Kai se ihan sama olisi jos se leiska samana aamuna julkaistais, kunhan se olisi jonkin kansainvälisen turnauksen leiska viimeisen kahden vuoden ajalta, eikä kenenkään tietäjän oma.

Ei me kaikki oteta tätä touhua kauhean vakavissaan. WPS treenas viime kaudella treenit-ehkä kahdet ennen turnausta ja ihan hyvin se meni. 

Tagit